Monday 24 October 2011

Keberkesanan Kemampanan

Sejak kemampanan diperkenalkan, berbagai-bagai usaha secara menerus dari banyak pihak. antaranya ialah,

Penubuhan persatuan-persatuan kebangsaan dan global untuk meneruskan kemampanan di dunia ini. Dengan penubuhan persatuan-persatuan ini, berbagai usaha telah dijalankan bagi menjaga dan memulihkan alam sekitar daripada rosak dan pupus. antara persatuan-persatuan yang giat aktif ialah OWW Consulting, World Wide Fund for Nature (WWF) dan lain-lain lagi.

Selain itu, kempen-kempen dijalankan bagi memupuk kesedaran terhadap penjagaan alam sekitar di seluruh negara dan di seluruh dunia. dengan kempen-kempen ini, persatuan-persatuan yang terlibat dapat mengumpul dana dan menyebarkan cara-cara mencapai, keberkesanan, dan kesan kemampanan. antara kempen yang telah dijalankan ialah Kempen Alam Sekitar 2011 yang telah dijalankan oleh Kerajaan Negeri Johor pada 26 March.

Tambahan pula, pihak kerajaan juga haruslah memainkan peranan dalam menjaga alam sekitar. Peranan kerajaan dalam kemampanan telah dijalankan dengan melibatkan malaysia didalam program pembagunan Negara-Negara Bersatu (UN), United Nation Development Programme pada tahun 2008. Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan telah menjalankan Kempen Hari Tanpa Beg Plastik pada 7 Februari 2011 bagi mengurangkan penggunaan beg plastik.

Rujukan:

http://www.oww-consulting.com/information/definition
http://www.undp.org.my/malaysia-sustainable-community-forest-management-in-sabah
http://www.wwf.org.my/about_wwf/who_we_are/
http://persatuanpenggunaislammalaysia.blogspot.com/2011/04/kempen-alam-sekitar-hargai-alam-sekitar.html
http://mknaceunlimited.blogspot.com/2011/03/kempen-kesedaran-alam-sekitar-negeri.html
http://kpdnkk.bernama.com/newsBm.php?id=562024

No comments:

Post a Comment