Tuesday 4 October 2011

Kebergantungan

Assalamualaikum!

Dalam mempelajari ekologi pembangunan yang mampan kita mesti berfikir secara holistik dan bukan dualistik. Seperti sarnag lebah yang berbentuk hexagon, pemahaman dan pengetahuan kita terhadap ekologi pembangunan yang mampan juga perlu bercorak bersepadu. Kunci untuk memahami ekologi adalah pengetahuan mengenai semua elemen dalam sistem, tidak kiralah yang hidup ataupun bukan hidup kerana mereka saling bergantung antara satu sama lain.

Bagaimana pembangunan menjejaskan alam?

Kebergantungan adalah salah satu pengetahuan yang kita perlu dalami untuk menghasilkan ekologi pembangunan yang mampan.

Kebergantungan sebenarnya adalah hubungan antara bangunan dan sistem alam atau proses pembinaan bangunan. Melalui pengetahuan mengenai kebergantungan ini kita akan mampu meneliti kesan setiap keputusan yang kita ambil terahadap seluruh sistem alam berbanding hanya menitikberatkan bahan-bahan, kewangan dan tapak.

Tiga sistem kebergantungan adalah alam bina, kitaran biogeokimia dan ekosistem. Alam bina mempengaruhi kedua-dua sistem ini.



Penerangan yang lebih lanjut dan terperinci akan saya terangkan pada coretan yang seterusnya. Semoga bertemu lagi pada masa akan datang, dengan izin Rabbul Azim.

Wassalam.

Rujukan: Graham, Peter. (2003). Building Ecology: First Principles for a Sustainable Built Environment. Blackwell Publishing Company.

No comments:

Post a Comment