Wednesday 5 October 2011

Ekosistem2: Kitaran



 Rajah di atas menggambarkan dua idea utama fungsi ekosistem iaitu:
  1.   Ekosistem mempunyai kitaran tenaga
  2. Bahan kitaran ekosistem
Keduanya saling berkait rapat dan berhubung antara satu dengan yang lain, namun itu tidak bermakna keduanya merupakan suatu perkara yang sama.

Tenaga hadir dalam sistem biologikal melalui tenaga cahaya atau photon yang kemudiannya ditransformasikan kepada tenaga kimia dalam molekul organik melalui proses selular termasuklah proses fotosintesis dan perkumuhan, yang kemudian ditukarkan pula kepada tenaga haba. Tanpa tenaga solar atau tenaga suria, sistem biologi akan musnah dengan segera.

Elemen seperti karbon, nitrogen, atau fosforus mampu memasuki organisme hidup melalui pelbagai cara. Tumbuhan memperolehi elemen-elemen itu melalui persekitaran atmosfera, air dan tanah. Haiwan juga mendapatkan elemen-elemen ini secara terus daripada persekitaran fizikal, tetapi kebiasaannya, mereka mendapatkannya melalui makanan mereka, iaitu organisme lain. Bahan ini kemudian ditransformasikan melalui biokimia dalam badan organisme-organisme tersebut, namun kemudian disebabkan oleh perkumuhan atau penguraian, mereka kembali kepada bentuk inorganik. Bakteria melengkapkan proses ini melalui proses penguraian.

Semasa penguraian, bahan ini tidak dimusnahkan atau hilang. Maka, bumi menjadi sistem tertutup bagi elemen-elemen (kecuali sekiranya meteorit memasuki sistem pada masa akan dating). Kitaran ini berlaku secara berterusan dalam kalangan biotik dan abiotik di dalam ekosistem. Semua elemen yang bekalannya mempunyai had aktiviti biologikal adalah nutrien.

Sumber:
  1. http://www.globalchange.umich.edu/globalchange1/current/lectures/kling/ecosystem/ecosystem.html
  2. http://library.thinkquest.org/11353/ecosystems.htm
  3. wikipedia
  4. Eugene P. Odum, 1971. Fundamentals of Ecology.
  5. Ian H. Thompson, 1999. Ecology Community and Delight, Sources of Values in Landscape Architecture.

No comments:

Post a Comment