Friday 11 November 2011

Di sebalik 'hijau'

Hijau? Tidak pernah terlintas di fikiran untuk membuat kajian tentang hijau, tentang perkataan hijau itu sendiri? Apa itu hijau? Kemukakanlah soalan ini kepada sesiapa pun, mustahil tiada orang yang tidak boleh menjawabnya. Sedangkan kanak-kanak kecil pun aku pasti tahu jawapannya. Hijau itu, warna.

Warna, memang itu jawapan pertama yang terlintas di fikiran. Tapi jauh di pelusuk minda, aku pasti makna hijau adalah lebih daripada sekadar warna. Hidup kita tidak akan lari daripada dikelilingi warna hijau. Secara psikologinya, hijau merupakan warna yang memberi ketenangan kepada setiap mata yang memandang.

Setiap kejadian itu ada alasannya, bukan begitu? Segala puji untuk Allah yang Maha Bijaksana. Allah Maha Pencipta, hidup kita dikelilingi hijau, rumput, daun-daun, tumbuh-tumbuhan, ciptaan Allah. Sebagai manusia, kita seharusnya bijak dalam menyelami dan mengkaji setiap ciptaan-Nya. Adalah mustahil bagi kita untuk menyelami segalanya, tapi tiada salahnya dalam mencuba.

Pernahkah manusia sedar akan kepentingan sebenar hijau dalam hidup kita. Hijau bukan sekadar warna. Bukan sama sekali. Hijau melambangkan alam, flora, keamanan, ketenangan, kesejahteraan. Hilangnya hijau, hilanglah punca ketenangan kita, malah jika dipanjangkan tempoh kehilangan hijau, hilanglah kita. Mengapa? Flora. Bukankah flora merupakan salah satu penyumbang terbesar oksigen di dunia. Udara yang kita hirup? Tanpa mereka, bernafas lagikah kita?

Sayangilah kehijauan dunia. Peliharalah segala kurniaan Allah. Hargailah segala yang ada sementara kita masih memilikinya di sisi.


No comments:

Post a Comment